Top

Mało czasu na maturze z chemii ? Krótki poradnik

Co robić gdy na maturze z chemii brakuje czasu?

Poradnik jak szybko rozwiązywać zadania z chemii + niezawodne skojarzenia chemiczne.

 

Nie od dziś wiadomo, że matura z chemii jest wymagająca nie tylko ze względu na obszerną wiedzę jaką trzeba posiadać aby ją napisać, ale też ze względu na stosunek ilości zadań do czasu, który jest na nie przewidziany.

180 minut czyli 3 godziny… na nudnej lekcji czas ten dłuży się i dłuży, a na maturze mija tak jakby to było 10 minut. Po otwarciu rozmowy na Instagramie „Zdaję chemię” na temat matury 2019 (zapraszam  do postu z dnia 13 maja 2019) możecie przeczytać m.in. takie komentarze: „za dużo zadań, za mało czasu”, „większości nie zdążyłam zrobić”, „za mało czasu na zrobienie obliczeniówek”, „40 zadań na 3 h to przesada”, „jeśli chodzi o czas było go za mało”, „bardzo czasochłonna”, „zabrakło mi czasu na dokończenie kilku zadań”, „nie zrobiłam ponad 10 zadań” … i tak dalej i tak dalej.

Czytając te komentarze można wysnuć jeden wniosek – zdecydowanie największym problemem matury z chemii 2019 nie była wcale trudność zadań, ale ich czasochłonność.

Co zatem możemy robić, aby matura z chemii nie skończyła się dla nas gdy jesteśmy w połowie arkusza? W dzisiejszym poście spróbujemy podać sobie przykłady przyspieszenia rozwiązywania zadań z chemii w sytuacjach kryzysowych. Do dzieła! Oto kilka moich rad!

1. Zostaw na później, ale się nie poddawaj.

Zdarza się tak, że pewne zadanie Ci nie wychodzi. I uwierz mi, że nie tylko uczniowie, ale my (korepetytorzy/nauczyciele) też tak mamy! Zacinasz się, stajesz w miejscu i nie wiesz co dalej. Może to dotyczyć zadania obliczeniowego, ale też np. bardziej skomplikowanego redoksa. Zdarza się, że spędzasz nad takim zadaniem 10, 15, 20 minut. Widzisz, że coś nie idzie? Zostaw to zadanie i przejdź do kolejnego! Zdecydowanie nie mówię tutaj o poddaniu się, ale o tym, że bardzo często po ponownym powrocie do tego samego zadania pewna szufladka w mózgu się odblokuje i wracając do niego po czasie zrobisz je bezproblemowo, lub zauważysz gdzie był błąd. A nawet jeśli nie uda się zrobić tego jednego zadania za 2 punkty, to może zaoszczędzony czas umożliwi Ci zrobienie 10 innych zadań za 2 punkty.

 

2. Zacznij od początku.

Czasem bywa tak, że tak zamotasz się w swoich rozmyślaniach, analizach czy obliczeniach. W pewnym momencie nie wiesz w jakim punkcie jesteś. Wychodzą Ci kosmiczne wyniki i  brniesz w to dalej, chociaż nie wiesz czy ta droga dokądkolwiek prowadzi. Próbujesz sprawdzać swoje własne obliczenia, ale cały czas nie widzisz gdzie może tkwić błąd. Jeśli masz taką sytuację – przekreśl wszystko i zacznij od nowa. Udowodniono, że jeśli popełnia się błąd podczas rozwiązywania zadań to bardzo trudno jest go wychwycić samemu. Robiąc zadanie od nowa nawet nie zorientujesz się, że na pewnym etapie zadania drugi raz tego błędu nie popełnisz, a zadanie po prostu zacznie ładnie wychodzić.

 

3. Odpowiadaj krótko i konkretnie – chemia to nie biologia.

Jeśli w zadaniu musisz „wyjaśnić” , „uzasadnić”, „przeanalizować” to uwierz mi, że na maturze z chemii nikt nie wymaga od Ciebie elaboratów, rozprawek czy opowiadań. Zawsze powtarzam moim uczniom, że im mniej tym lepiej. Zazwyczaj chodzi tak naprawdę o jedną kluczową informację. Jeśli wiesz jak uzasadnić daną hipotezę napisz to jednym krótkim zdaniem, bez wnikania i rozwijania wątku. Jeśli zaczniesz pisać długie wypracowanie i dobrze wyjaśnisz jedną część, ale potem napiszesz coś co nie do końca jest zgodne z prawdą to całe wyjaśnienie zostanie ocenione na 0 punktów. Lepiej napisać krótko, ale być pewnym tego zdania – oszczędzasz czas i nie ma ryzyka utraty punktów.

 

4. Szybkie i sprytne sposoby na niektóre zadania.

Istnieje kilka sposobów na szybkie zauważanie pewnych rzeczy w chemii bez wcześniejszego pisania równań reakcji czy robienia obliczeń. Nie pisząc równań lub nie robiąc obliczeń oszczędzisz naprawdę wiele czasu, a sposoby te oprócz tego że zaoszczędzają nam MNÓSTWO czasu są w 100% skuteczne i niezawodne. Co należy do tych sprytnych sposobów?

Określanie odczynu soli

Aby określić odczyn soli, nie trzeba pisać równania hydrolizy. Wystarczy spojrzeć na sól, by szybko i bezpośrednio odpowiedzieć na to pytanie. Jedyne o czym musisz pamiętać to czym są mocne kwasy i mocne zasady.

  • jeśli sól pochodzi od mocniejszej zasady i słabszego kwasu – odczyn ZASADOWY,
  • jeśli sól pochodzi od mocniejszego kwasu i słabszej zasady – odczyn KWASOWY,
  • jeśli sól pochodzi od zasady i kwasu o tej samej mocy – odczyn OBOJĘTNY.

 

Obliczanie pH, pOH, i stężenia jonów

Na podstawie tylko i wyłącznie jednej danej bez żadnych obliczeń możemy określić pozostałe 3 dane. Jedyne o czym musisz pamiętać to:

5. Korzystanie ze skojarzeń

Wyprowadzanie wzorów lub liczenie stopniowo krok po kroku zabiera bardzo dużo cennego maturalnego czasu. Jeśli zapamiętasz wzory lub kolory za pomocą prostych skojarzeń zaoszczędzisz dużo czasu rozwiązując zadania bo zrobisz je automatycznie.

 

  • Wzór przeliczeniowy, zamieniający stężenie molowe na procentowe.

Czerwone pomidory dojrzewają przez 100 Miesięcy”

 

  • Kolory chromu

Kolory związków chromu od najniższego do najwyższego stopnia utlenienia to: niebieski, zielony, żółty i pomarańczowy. Jak to zapamiętać? Za pomocą wyobraźni!

Wyobraź sobie że spadasz prosto z błękitnego nieba na zieloną trawę i idziesz na złocistą żółtą plażę oglądać pomarańczowe zachodzące słońce.

 

  • Kolory manganu

Kolory związków manganu od najniższego do najwyższego stopnia utlenienia to: bezbarwny, brunatny, zielony i fioletowy. Jak to zapamiętać? Za pomocą wyobraźni!

Wyobraź sobie, że pobierając bezbarwną wodę z brunatnej ziemi wyrasta kwiat o zielonej łodydze i fioletowych płatkach.

 

Oczywiście im więcej szybkich skojarzeń wymyślisz sobie podczas nauki chemii tym lepiej dla Ciebie i tym szybciej będziesz wykonywać zadania. Ogranicza Cię tylko Twoja wyobraźnia.

 

6. Trening czyni mistrza.

Nie będę oryginalna, ale tak, trening czyni mistrza i jest również sposobem na szybkość rozwiązywania zadań. Im więcej zadań obliczeniowych zrobisz przygotowując się do matury, tym szybciej będziesz je robić. Zauważysz też dość szybko, że naprawdę wiele zadań jest do siebie na tyle podobnych, że wystarczy przeczytać treść i już wiesz „ok., to muszę zrobić tym sposobem”. Przechodząc od razu to swojego znanego, wyćwiczonego sposobu oszczędzasz naprawdę dużo czasu (nie wspominając już o skuteczności działania!).