Top

Nauka w domu

Przydatne wskazówki podczas pracy w domu

 

Aktualna sytuacja, która nas wszystkich spotkała, na pewno jest historyczna, bezprecedensowa i na długo zapadnie w naszej pamięci. Zmusza nas do bardzo dużych zmian w naszym funkcjonowaniu, zaburza bardzo często nasz rytm dnia i powoduje, że jesteśmy rozbici i nie wiemy jak sobie z tym poradzić. Zamknięte szkoły nie są teraz powodem do kolejnych ferii, spotkań towarzyskich czy jakichkolwiek wyjazdów. Każdy z nas wie, że ten czas to czas na zostanie w domu. Na szczęście w dzisiejszych czasach ani kontakt ze znajomymi, ani praca ani nauka nie musi być zaburzona w związku z tym, że musimy zostać w domu. Ogrom możliwości technologicznych sprawia, że możemy kontynuować nasze obowiązki. Wiecie, że macie wiele możliwości nauki przez Internet, wystarczy dobrać odpowiednią dla siebie formę. Ale jest jeden problem. Jak zmotywować się do nauki w domu? Jak zorganizować sobie ten czas? Jak sprawić, żeby nauka w domu była efektywna i owocna? W związku z tym, że ja już od dawna pracuję z domu, dla mnie sytuacja ta nie jest wyjątkowa, a dzięki doświadczeniu i popełnionym przeze mnie błędom mam dla Was kilka wskazówek, które mogą okazać się pomocne.

1.Ustal dogodny dla siebie rytm dnia

Ludzie dzielą się na skowronki i sowy. Jedni – skowronki, lubią wstać wcześniej i wtedy są najbardziej efektywni i pełni energii, inni – sowy, wolą pospać nieco dłużej, ale dzięki temu późnymi wieczorami wykonują tę pracę, którą rano wykonują skowronki. Nie każdy stworzony jest do wstawania o 6 rano, tak samo jak nie każdy potrafi funkcjonować po 22. Co prawda istnieją dane, które mówią o tym, że nauka i praca jest najbardziej efektywna w godzinach przedpołudniowych, ale z własnego doświadczenia wiem, że najlepiej słuchać własnego organizmu.  Pamiętaj, znasz siebie najlepiej i pracuj w takich godzinach, w jakich podpowiada Ci Twój organizm. Najważniejsze jest, żeby ustalić pewne zasady – ustal dostosowany dla siebie rytm dnia. Jeśli lubisz pospać dłużej – nie miej wyrzutów sumienia, pośpij, ale załóż, że od danej godziny zaczynasz pracę. Jeśli wstajesz rano i chodzisz spać wcześnie, załóż kiedy tę pracę kończysz.

2.Piżama to zły pomysł

Po wstaniu i zjedzeniu pożywnego śniadania staraj się zachować „normalność”.  Nie zostawaj na cały dzień w piżamie. Nie mówię, że musisz zakładać na siebie ubrania, w których normalnie chodzisz do szkoły, nie mówię, że musisz nakładać makijaż, ale zachowanie pewnego schematu, który wykonujesz na co dzień – umycie włosów, przebranie się, zadbanie o siebie, stwarza że czujesz się jak w ciągu normalnego, niezaburzonego niczym dnia. Robisz to co zawsze i ruszasz do pracy! Tym razem miejscem Twojej pracy jest Twój pokój, ale jesteś do tego gotów jak każdego innego dnia.

 3. Dzień wcześniej zrób plan działania

Każdego wieczora zrób plan działania na następny dzień. Koniecznie wypisz zadania do zrobienia na kartce i powieś w widocznym miejscu.  Nie od dziś wiadomo, że zapisanie w widocznym miejscu konkretnych planów zwiększa prawdopodobieństwo ich realizacji. Dodatkowo każdego wieczora wykreślaj z listy rzeczy, które masz już za sobą. Takie wykreślenia dodatkowo motywują i sprawiają, że dowartościowujesz się i masz więcej zapału i energii na kolejny dzień. Pamiętaj, że na Twojej liście nie muszą znajdować się tylko plany na naukę, ale również plany na czynności domowe. Ich rozplanowanie pomoże Ci zachować balans między pracą, a zwyczajnym domowym życiem. Między przerobieniem kolejnego tematu z chemii czy biologii, zaznacz że musisz mieć czas na posprzątanie pokoju czy przygotowanie obiadu.

4. To od czego zaczynasz ma znaczenie

Podczas realizacji swoich planów zacznij od rzeczy najtrudniejszych, wymagających od Ciebie największego skupienia lub takich, które uważasz za najbardziej wymagające czasowo. Po pierwsze, kiedy zaczynasz masz najwięcej energii i siły do działania, a po drugie gdy skończysz tą „najgorszą” rzecz, będziesz mieć większą motywację do reszty, bo przecież zostały już same „lajciki”.

5. Podczas pracy, nie rozpraszaj się

Jeśli zaczynasz pracować, wyłącz telewizor, odstaw Facebooka i Instagrama. Spróbuj skorzystać z aplikacji, które to umożliwiają jeśli masz z tym problem. Jeśli lubisz uczyć się i pracować przy muzyce, nic nie stoi na przeszkodzie. Jeśli potrzebujesz mieć ciszę, a przeszkadza Ci np. młodsze rodzeństwo, możesz zastosować zatyczki do uszu.

6. Zachowaj balans – relaks, zdrowe odżywianie, odpowiednie nawodnienie

Pamiętaj, aby nie przegiąć w drugą stronę. Bywa, że czas podczas pracy leci naprawdę szybko. Nie ma dzwonków i przerw i ani człowiek się nie obejrzy, a minęło kilka godzin w jednej pozycji nad książką. Pamiętaj, żeby podczas pracy znaleźć też czas na relaks – może trening przed telewizorem lub z aplikacją? Joga? Odcinek ulubionego serialu na odprężenie? (uwaga, żeby z jednego odcinka nie wyszedł cały sezon!). Pamiętaj też o odpowiednim odżywianiu, rób przerwy na jedzenie (i nie mam tu na myśli kolejnego batonika). Chodzi o porządny zdrowy posiłek, a jeśli masz ochotę podjadać coś podczas nauki idealnie sprawdzą się migdały czy inne bakalie (jak dla mnie słodkie daktyle rządzą) lub grillowane/pieczone warzywa (polecam pieczone bataty!) . Siedząc w domu bardzo często zapominamy też o odpowiednim nawodnieniu. Każdy z nas powinien pić dziennie około 2 litrów wody. Pamiętaj, że jeśli pijesz wtedy gdy czujesz już pragnienie tzn., że jest na to już dużo za późno. Powinniśmy pić wodę regularnie, a nie tylko wtedy gdy nasz organizm daje do tego sygnał. Najlepiej więc postaw sobie butelkę/ szklankę wody w pokoju i regularnie popijaj.

 

Mam nadzieję, że te wskazówki pomogą Wam w nauce podczas kwarantanny. Trzymajcie się i dużo zdrowia dla wszystkich!